Workshops in de steigers

Door de gesprekken die ik heb met onderneemsters komen regelmatig dezelfde onderwerpen voorbij. Zo kreeg ik vragen over o.a. uitbreiding met personeel of samenwerking met andere ondernemers en hoe hiermee om te gaan. 

Een ander veel voorkomende vraag is over hoe meer klanten te vinden en te binden. Wat kan anders gedaan worden om dit te realiseren. Vaak met de opmerking “Ik heb alles al geprobeerd”.

Reden genoeg om voor dit najaar twee interessante workshops voor te bereiden. Lees hieronder wat in de planning staat. Natuurlijk mag je nu ook al aangeven hiervoor interesse te hebben! Ik hou je dan extra op de hoogte.

7 september: Van ondernemer zonder personeel naar ondernemer met personeel

Je had een droom. Deze droom werd een passie. De passie werd realiteit. Doen waar je goed in bent en dat in je eigen bedrijf. Jij en je bedrijf gaan groeien. So far so good! Maar dan komt de vraag: kan en wil ik dit allemaal in mijn eentje blijven doen. Ga ik op zoek naar personeel, een collega-ondernemer of een andere vorm van samenwerking of uitbreiding? De uitspraak “ik wens je veel personeel toe” is helaas vaak geen positief bedoelde wens. Het werkt immers niet altijd goed met het hebben van personeel. Soms kunnen verhoudingen verstoord raken en komt, jou met veel passie opgericht bedrijf, in gevaar. Voordat je personeel aanneemt, is het noodzakelijk je ook te verdiepen in het arbeidsrecht. Je moet daarbij voldoen aan de eisen van goed werkgeverschap en bovendien is het arbeidsrecht de laatste jaren flink in beweging. Natuurlijk kan er een verkeerde keuze zijn gemaakt bij het aantrekken van personeel of bij het aangaan van een samenwerking. Maar er kan ook een andere oorzaak zijn. Het toewensen van veel personeel zou vooral een positief bedoelde wens moeten zijn. En dat is waar we het in de workshop over willen hebben. Want het gaat in eerste instantie om jou. Jij als persoon, jij als ondernemer, jouw motivatie om uit te breiden, jouw zoektocht naar iemand die hetzelfde kan of juist naar iemand die complementair is. Allemaal belangrijke punten om bij stil te staan voordat je aan uitbreiding of aan een samenwerking begint. Een interessant onderwerp om samen met andere onderneemsters over van gedachten te wisselen in de vorm van een workshop, geleid door twee onderneemsters.

Anniek Risseeuw van LifeAct ( https://www.lifeact.nl )

en 

Cherique Hilgers van Rechtsetters Advocatuur & Mediation
https://www.rechtsetters.nl )

nemen je mee in je persoonlijke ontwikkelingsdoelen en de zakelijke aspecten bij het aannemen van personeel of bij samenwerkingsvormen.

Interesse?: stuur een mailtje naar info@zigzagfonds.nl

Branding: jezelf en je bedrijf positioneren als merk

Samen met een aantal bureaus ben ik bezig een workshop op te zetten over branding, merkpositionering, identiteit en imago. Allemaal belangrijke aspecten om te zorgen dat jij en je bedrijf de juiste uitstraling heeft en het juiste verhaal vertelt om de gewenste klanten te vinden en aan je te binden. Soms is het goed om weer eens terug te gaan naar de vragen “Waarom” en de “Hoe” om vervolgens helder te krijgen welke waarden belangrijk zijn om uit te dragen. En minstens zo belangrijk: wat beloof je jouw klant. Pas als dit allemaal is vastgesteld, dan kun je met de juiste communicatiemix aan middelen weer verder aan de slag. Er is bijvoorbeeld een overzicht van 115 communicatiemiddelen. Dus de vraag is wat zet je wanneer en waarom in. We starten de workshop eerst met een klein groepje van maximaal 8 personen, als pilot. 

Heb je interesse mee te doen met deze pilot, stuur dan een mailtje aan
 info@zigzagfonds.nl Na de pilot willen we de workshop in het najaar organiseren voor circa 50-75  deelnemers.