Column Elly Hilgers #3 2023

‘t Is weer voorbij die mooie zomer!

Beste, lieve lezers,

Je dacht dat er geen einde aan kon komen, maar voor je ‘t weet is heel die zomer alweer lang voorbij. Het liedje van 50 jaar geleden, gezongen door Gerard Cox, kwam ineens in mijn gedachten toen ik begon aan deze nieuwsbrief. Best al lang geleden, maar ja ik blies onlangs ook al 65 kaarsjes uit en dan realiseer je des te meer hoe snel het leven allemaal gaat. Gelukkig ontmoet ik nog zoveel onderneemsters die mij door hun verhalen bij de les houden en me jong van geest houden. En dat het ondernemen lang niet vanzelf gaat, blijft ook voor mij een uitdaging om onderneemsters op een of andere manier te helpen. Ook de gebruikers van onze ruimtes bij ZIJ & ZIGZAG zijn voor mij nog steeds een inspiratiebron om ideeën op te doen voor het bedenken van workshops of meetings. Ik zie het allemaal voorbijkomen: hebben ze veel werk, hebben ze het misschien te druk, kan er iets veranderen in hun werkwijze, werkt hun marketing of is er een reëel verdienmodel? Het is mooi dat deze onderwerpen met elkaar zo vertrouwd en open bespreekbaar zijn. Dus ook met de winter in aantocht, kan wat mij betreft de zon blijven schijnen voor onderneemsters die willen groeien met soms een beetje hulp en aandacht van en voor elkaar. Een ook het liedje van Gerard Cox over de koude winter in Holland, krijgt dan ineens meer betekenis.

Genoeg gemijmerd, er is werk aan de winkel. In september en oktober organiseerden we een aantal workshops en dat zal een verder vervolg moeten krijgen.

Workshop wel/geen personeel of samenwerking

De eerste workshop ging over de vraag wel/of geen personeel of een samenwerking aangaan. Deelnemers werden meegenomen in de persoonlijke en zakelijke veranderingen die zo’n stap voor uitbreiding meebrengt. Ze werden getriggerd nog beter over zaken na te denken en te reageren op 10 stellingen. Er ontstonden mooie discussies en inzichten. Ook bijzonder om te zien dat de twee gespreksleiders ieder vanuit hun eigen expertise de groep meenam in deze materie. Anniek Risseeuw ging vooral in op de persoonlijke drijfveren en intuïtie. Cherique Hilgers richtte zich vooral op de zakelijke en juridische aspecten. Er komt een vervolg, maar ook een herhaling van deze eerste sessie voor die onderneemsters die de eerste hebben gemist of verhinderd waren. Je kunt dus nog meedoen en een mailtje aan info@zigzagfonds.nl is genoeg om aan te geven dat je interesse hebt. De workshop is gepland op dinsdagmorgen 21 november 2023 op het kantoor Zij&ZIGZAG.

Workshop merkidentiteit, merkassociatie en merkbelofte

Ook de andere workshop over je eigen merkidentiteit en imago kwam voor de deelnemende onderneemsters als geroepen. Soms komt je verhaal over wie je bent en wat je doet onvoldoende binnen bij je doelgroep of een mogelijke opdrachtgever. We hebben nu eenmaal te maken met stempels, hokjes denken, vooroordelen en verkeerde of achterhaalde associaties. Dus de opdracht van de dag was: ga aan de slag met jezelf om je merkidentiteit te verbeteren. Een dag om, na een introductie over branding, te werken aan de eigen branding en daarbij ook feedback te krijgen van de andere deelnemers. Met een zgn. brandscan werd meer helderheid verkregen over de merketing-reis.  Het programma werd begeleid door Koen Portengen en Corien Zwager van het bureau Kingling. Deze workshop is zeker voor herhaling vatbaar. Dus ook hier: heb je interesse, stuur me een mailtje.